Człowiek – układ pokarmowy

 

 

 

 

 

Spotkanie 1. Składniki pokarmowe

Czytając etykiety produktów spożywczych napotkamy tabele z wartościami odżywczymi. Zawarte w nich informacje pomagają nam odpowiednio zbilansować dietę, czyli dostarczyć naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Te z kolei organizm wykorzystuje, jako źródło energii i budulec swoich komórek. W kursie zapoznamy się z podziałem  substancji odżywczych na węglowodany, tłuszcze i białka oraz witaminy, makro- i mikroelementy. Powiemy o ogromnej roli wody, wszak nasze ciało składa się w ponad 60% właśnie z niej. W części doświadczalnej przeprowadzimy wykrywanie substancji odżywczych w produktach żywnościowych. Na koniec pomówimy o znaczeniu tych substancji w przemianie materii.

 

 

 

 

 

Spotkanie 2. Układ pokarmowy i trawienie

W trakcie kolejnego spotkania odbędziemy drogę wraz z kanapką przez przewód pokarmowy. Poruszając się ruchem robaczkowym odwiedzimy kolejne stacje: usta, przełyk, żołądek, jelita, poznając dokładnie ich budowę i procesy, jakie się tam odbywają. Rozpoznamy je na rysunku oraz modelu. Omówimy rolę gruczołów dodatkowych, jak ślinianki, wątroba, trzustka, dokonując obserwacji ich budowy. Poznamy budowę zębów. Obejrzymy kubki smakowe pod mikroskopem. Dzięki serii doświadczeń przeanalizujemy szczegółowo proces trawienia, omawiając jego kolejne etapy. Porozmawiamy o znaczeniu prawidłowej diety dla rozwoju i wzrostu organizmu oraz szczególnym znaczeniu błonnika.

 

 

 

 

Spotkanie 3. Choroby układu pokarmowego

Zaburzenia w pracy przewodu pokarmowego są częstą przypadłością. Wszak jest trochę prawdy w stwierdzeniu: „jesteś tym, co jesz”. Nieprawidłowy sposób odżywiania, tryb życia i stres mogą doprowadzić do różnych dolegliwości. W czasie spotkania omówimy sobie najczęstsze z nich: choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zatrucia pokarmowe, rak jelita grubego. Przyjrzymy się również innym chorobom tego układu, a w szczególności próchnicy, chorobom pasożytniczym oraz wirusowemu zapaleniu wątroby (WZW typu A, B, C). Stworzymy własną piramidę zdrowego żywienia oraz pomówimy o superżywności. Na koniec pomówimy o zaburzeniach odżywiania i ich konsekwencjach.